



Graad: 3 | Finaliteit: Dubbel | Domein: Maatschappij en welzijn
Opvoeding en begeleiding is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. De leerlingen ontwikkelen een wetenschappelijk-theoretische basis met betrekking tot psychologie, (ortho)pedagogiek, toegepaste deontologie en de mens en zijn plaats in de samenleving. Dat alles met oog voor contexten en voorbeelden uit de welzijnszorg. Vanuit een wetenschappelijk-theoretische basis leren leerlingen als toekomstig kinderbegeleider pedagogisch handelen en oriënteren ze zich op het begeleiden van mensen met een beperking. Leerlingen behalen op het einde van het secundair naast het diploma secundair onderwijs ook een beroepskwalificatie Kinderbegeleider baby's en peuter en een beroepskwalificatie Kinderbegeleider schoolgaande kinderen.
Vak |
Leer-plan | 5de jaar | 6de jaar |
Engels | B | 2 | 2 |
Frans | B | 2 | 2 |
Nederlands | B+ | 3 | 3 |
natuurwetenschappen | B | 1 | 1 |
aardrijkskunde | B | 1 | 1 |
geschiedenis | B | 1 | 1 |
godsdienst | B | 2 | 2 |
lichamelijke opvoeding | B | 2 | 2 |
wiskunde | B | 2 | 2 |
opvoeding en begeleiding | |||
pedagogie | S | 2 | 2 |
psychologie | S | 3 | 2 |
pedagogisch en kwaliteitsvol handelen | S | 4 | 4 |
anatomie en fysiologie | S | 1 | - |
maatschappelijke context van het werkveld | S | - | 1 |
stage | S | 4 | 5 |
KSOM-Masterclasses | 2 | 2 | |
Totaal | 32 | 32 | |
B: leerplan dubbele finalitei B+: basisleerplan met extra doelen, dubbele finaliteit S: richtingspecifiek dubbele finaliteit |
We sommen hieronder de meest logische vervolgopleidingen op waarop de studierichting expliciet voorbereid.