



Graad: 3 | Finaliteit: Dubbel | Domein: Maatschappij en welzijn
Gezondheidszorg is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. De leerlingen ontwikkelen een wetenschappelijk-theoretische basis met betrekking tot gezondheidsbevordering, psychologie, agogisch handelen, communicatie, deontologie, de mens en zijn plaats in de samenleving, fysiologie en anatomie. Dat alles met oog voor contexten en voorbeelden uit de gezondheids- en welzijnszorg. Vanuit een wetenschappelijk-theoretische basis leren leerlingen als toekomstig verzorgende en zorgkundige vanuit een integrale benadering zorg dragen voor de gezondheidstoestand van de mens en cliënten ondersteunen bij taken van het dagelijks leven. Leerlingen behalen op het einde van het secundair naast het diploma secundair onderwijs ook een beroepskwalificatie Verzorgende en een beroepskwalificatie Zorgkundige.
Vak |
Leer-plan | 5de jaar | 6de jaar |
Engels | B | 2 | 2 |
Frans | B | 2 | 2 |
Nederlands | B+ | 3 | 3 |
natuurwetenschappen | B | 1 | 1 |
aardrijkskunde | B | 1 | 1 |
geschiedenis | B | 1 | 1 |
godsdienst | B | 2 | 2 |
lichamelijke opvoeding | B | 2 | 2 |
wiskunde | B | 2 | 2 |
gezondheidszorg | |||
agogisch handelen (inclusief psychologie en zorgrelatie) |
S | 3 | 3 |
anatomie en fysiologie | S | 2 | 1 |
zorg | S | 5 | 4 |
maatschappelijke context van het werkveld | S | - | 1 |
stage | S | 4 | 5 |
KSOM-Masterclasses | 2 | 2 | |
Totaal | 32 | 32 | |
B: leerplan dubbele finaliteit B+: basisleerplan met extra doelen, dubbele finaliteit S: richtingspecifiek dubbele finaliteit |
Na het zesde jaar kan je verder studeren in: