Untitled Document

Campus Rozenberg

Groots in leven en leren

  • Rozenberg

Maatschappij en welzijn

Graad: 2 | Finaliteit: Dubbel | Domein: Maatschappij en welzijn

Maatschappij en welzijn is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. In functie van zorg verlenen en begeleiding ontwikkelen de leerlingen een wetenschappelijke-theoretische basis met betrekking tot gezondheidsbevordering, ontwikkelingspsychologie, (ped)agogisch handelen, communicatie, fysiologie en anatomie. Op basis daarvan leren leerlingen vanuit een holistische mensvisie en in een gezinscontext (indirecte) zorg en begeleidingsactiviteiten uitvoeren met oog voor de wensen, behoeften, mogelijkheden en beperkingen van kinderen, jongeren en volwassenen.

Leerlingenprofiel

  • Je bent sterk in het leren binnen de concrete contexten eigen aan het studiedomein en de studierichting.
  • Je verdiept en overstijgt de praktische zijde van de studierichting door meer theoretische inzichten en concepten te verwerven.
  • Je bent in staat om effectieve handelingen te stellen om concrete uitdagingen aan te pakken.
  • Jouw fijn-motorische vaardigheden helpen je om tot realisaties in de praktijk te komen.
  • Je kijkt vanuit een theoretische benadering naar mens en samenleving, zorgverlening en begeleiding. Hierbij gaat de aandacht naar de ontwikkeling en het gedrag van mensen én naar aspecten van anatomie en fysiologie.
  • Je gaat met die theoretische kaders aan de slag bij het uitvoeren van opdrachten met betrekking tot indirecte zorg, zorgverlening en begeleiding.
  • Je bent sociaal en communicatief vaardig en maakt graag kennis met doelgroepen in functie van het zich oriënteren op hun verdere onderwijsloopbaan.

Lessentabel


Vak
Leer-plan 3de jaar 4de jaar
Engels B 2 2
Frans B 2 2
Nederlands B 4 4
natuurwetenschappen B 2 1
aardrijkskunde B 1 1
artistieke vorming B 1 1
geschiedenis B 1 1
godsdienst B 2 2
ICT B 1 -
kompas B 1 1
lichamelijke opvoeding B 2 2
wiskunde B 3 3
Maatschappij en welzijn
anatomie en fysiologie S 1 1
gezondheidsbevordering S 2 2
indirecte zorg en oriëntering S 4 5
ontwikkeling en (ped)agogisch handelen S 3 4
Totaal  32 32
B: basisleerplan dubbele finaliteit
S: richtingspecifiek dubbele finaliteit