



Graad: 3 | Finaliteit: Dubbel| Domein: STEM
Biotechnologische en chemische technieken is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. De leerlingen ontwikkelen een wetenschappelijk-theoretische basis in chemie en biologie. Via labowerk en procestechnieken ontwikkelen ze vaardigheden van de laboratoriumassistent en de labotechnisch medewerker. In fysica en in 'productiesystemen' ontwikkelen leerlingen competenties van de operator in de voedings- chemische en farmaceutische industrie. Leerlingen behalen op het einde van het secundair naast het diploma secundair onderwijs ook een beroepskwalificatie Labotechnisch medewerker, een beroepskwalificatie Laboratoriumassistent en een beroepskwalificatie Operator voedings-, chemische en farmaceutische industrie.
Vak |
Leer-plan | 5de jaar | 6de jaar |
Engels | B | 2 | 2 |
Frans | B | 2 | 2 |
Nederlands | B | 2 | 2 |
aardrijkskunde | B | 1 | 1 |
geschiedenis | B | 1 | 1 |
godsdienst | B | 2 | 2 |
lichamelijke opvoeding | B | 2 | 2 |
biotechnologische en chemische technieken |
|||
biologie | S | 2 | 2 |
chemie | S | 3 | 3 |
fysica en productiesystemen | S | 3 | 3 |
labo STEM biologie | S | 2 | 2 |
labo STEM chemie | S | 2 | 2 |
labo productiesystemen | S | 3 | 3 |
wiskunde | S | 3 | 3 |
KSOM-Masterclasses | 2 | 2 | |
Totaal | 32 | 32 | |
B: leerplan finaliteit doorstroom B+: basisleerplan met extra doelen, finaliteit doorstroom S: richtingspecifiek finaliteit doorstroom |
Na het zesde jaar behaal je volgende beroepskwalificaties:
Je kan verder studeren: